Verplicht thema NBA 2021 Continuïteit - samenstelpraktijk

Voor (assistent) accountants in de samenstel- en adviespraktijk

  • NBA: 4
  • Accountancy, Continuïteit verpl.thema 2021, Rol van huisarts, Standaard werkzh
  • Voor (assistent) accountants in de samenstel en adviespraktijk
  • 13.00 tot 17.15 uurinclusief korte pauze
  • Vanaf € 250
  • Data en locaties

    Datum

    Plaats & Locatie

    in overleg

    Bij u op kantoor,

    11-05-2021

    Leusden, Auxilium Trainingszaal (volgeboekt)

    18-05-2021

    Groningen , Van der Valk Hoogkerk

    20-05-2021

    Dordrecht, Van der Valk

    27-05-2021

    Breda, Van der Valk

    02-06-2021

    Leusden, Auxilium Trainingszaal

    07-06-2021

    Eindhoven, Van der Valk

    17-06-2021

    Leusden, Auxilium Trainingszaal

    21-06-2021

    Urmond, Van der Valk

    28-06-2021

    Oostzaan, Van der Valk

Door de coronapandemie zijn veel ondernemers in lastige omstandigheden geraakt. De continuïteit staat onder druk en de accountant moet met deze stand van zaken rekening houden bij alle werkzaamheden. 



Het bestuur van de NBA heeft voor alle accountants, met uitzondering van overheidsaccountants, in 2021 het onderwerp ‘Continuïteit’ als verplicht onderwerp vastgesteld. Voor openbaar accountants in de samenstel- en adviespraktijk, accountant in business en intern accountants niet betrokken bij de jaarrekeningcontrole geldt de verplichting om in hun PE-portfolio 2021, vier uur aandacht te besteden aan het thema ‘Continuïteit’. Deze cursus past binnen het thema ‘Continuïteit’.

Docent(en)

John Weerdenburg AA

John Weerdenburg AAadviseur | docent

accountant, met als expertise:

  • ondernemerschap
  • toetsing

"Mijn grote passie is het verzorgen van praktijkgerichte trainingen. Op een heldere en open wijze met de deelnemers van gedachten wisselen en de uitdaging aangaan om complexe zaken eenvoudig uit te leggen. Naast het verzorgen van cursussen ben ik o.a. intensief betrokken bij collegiale toetsingen, het begeleiden van kantoren in het traject rondom kwaliteitsbeheersing geeft mij veel voldoening. De toetsing is naast een vaktechnische aangelegenheid ook een moment dat door veel accountants emotioneel wordt beleefd. Mooi om dit naar een goed eindpunt te mogen begeleiden!"
 
John schrijft regelmatig columns en artikelen voor diverse vaktechnische bladen. Klik hier om o.a. artikelen van John te lezen. Voor de NBA is hij externe beoordelaar en examinator. John Weerdenburg kent als geen ander het reilen en zeilen binnen een accountantskantoor. Als accountant, toetser, stagebegeleider en opleider is hij bekend met alle facetten van het vak. John is sinds de oprichting als vennoot aan Auxilium verbonden. 

j.weerdenburg@auxiliumadviesgroep.nl
Marcel van Dijk RA

Marcel van Dijk RAadviseur | docent

accountant, met als expertise:

  • waarderingen
  • accountancy-dienstverlening mkb
  • toetsing

"Accountancy vind ik een uitermate boeiend vak. Als vertrouwenspersoon van het maatschappelijk verkeer mag je een prachtige rol spelen. Verantwoordelijkheid voelen, nemen en dragen en altijd met een gerust hart de discussie in, dat is voor mij de kern. Ruim 33 jaar ben ik werkzaam geweest in de accountancy en op dit moment adviseer, ondersteun en train ik o.a. de bij Auxilium aangesloten accountantskantoren in samenwerking met fijne collega's. Dankbaar werk en zeer praktijkgericht. Kortom, vertrouw op ons, opdat iedere dag mag tellen!" 
Marcel werkt sinds 2012 bij Auxilium. 

m.dijk@auxiliumadviesgroep.nl
Wilco Schut AA

Wilco Schut AAadviseur | docent

accountant, met als expertise:

  • toetsing
  • accountancy-dienstverlening mkb
  • ondernemerschap

"Voor ik bij Auxilium aan de slag ging, ben ik bijna 20 jaar werkzaam geweest in de adviespraktijk. Gestart als beginnend assistent accountant en doorgegroeid tot zelfstandig ondernemer, waarbij alle uitdagingen van het vakgebied voorbij zijn gekomen. De ervaring die ik hierbij heb opgedaan mag ik nu dagelijks inzetten en delen bij het begeleiden en ondersteunen van accountantskantoren binnen het MKB. Een dienstverlenende rol waarbij het persoonlijke contact en de uitdaging tot het leveren van toegevoegde waarde aan collega-accountants mij veel energie en voldoening geven".
 

w.schut@auxiliumadviesgroep.nl
Ed Suiker RA

Ed Suiker RAadviseur | docent

accountant, met als expertise:

  • externe verslaggeving
  • accountancy-dienstverlening mkb
  • ondernemerschap

"Met bijna 20 jaar werkervaring als accountant op de teller, hoop ik een verlengstuk in kennis te kunnen zijn voor onze leden. Als allround accountant heb ik bij verschillende kantoren gewerkt en daarnaast heb ik ervaring als éénpitter in het MKB segment. Ik ben eigenlijk wel van alle markten thuis. Ik ben echt een doener en daarom vind ik cursus geven ook zo leuk. Handboeken maken hoort er natuurlijk ook bij, maar als ik mag kiezen duik ik liever in een casus over externe verslaggeving!" 

Ed Suiker RA maakt sinds maart 2017 onderdeel uit van het team accountants. Op vrijdag is Ed niet bij Auxilium te bereiken, hij is dan aan de slag in de ouderenzorg als vrijwilliger.

e.suiker@auxiliumadviesgroep.nl
Andries Visser RA

Andries Visser RAadviseur | docent

accountant, met als expertise:

  • externe verslaggeving

"Inmiddels heb ik al ruim 30 jaar ervaring in de accountantspraktijk. Hiervan bijna 20 jaar als (mede-)eigenaar van een accountantskantoor met klanten in het MKB, van eenmanszaak tot controleplichtige rechtspersonen. Elke klant verdient daarbij de aandacht die hij/zij nodig heeft. Ik heb een bijzondere affiniteit met externe verslaggeving. In overleg met de klant zoeken naar een praktische oplossing van vraagstukken beschouw ik als een mooie uitdaging in mijn werk als accountant."

Andries werkt parttime en maakt sinds juli 2019 onderdeel uit van het Auxilium team.

a.visser@auxiliumadviesgroep.nl
Jan Mooren AA

Jan Mooren AAadviseur

accountant, met als expertise:

  • accountancy

''Inmiddels ben ik ongeveer 25 jaar werkzaam in de accountancybranche, waarbij ik uiteindelijk in 2021 als lid van Auxilium overgestapt ben als adviseur bij Auxilium.
Mijn doel is om klanten te inspireren door kennis te delen. Als MKB-adviseur is het steeds weer een uitdaging om complexe vraagstukken op te lossen. Ik vind het prettig om met klanten intensief samen te werken en te fungeren als vertrouwenspersoon. Ik kijk met een tevreden gevoel terug op mijn werkdag als mijn collega-accountant dankzij de gezamenlijke inspanningen zijn doelen heeft bereikt.'' 

Jan werkt sinds 1 maart 2021 als accountant bij Auxilium. Hij is aanwezig op maandag, woensdag en vrijdag.

j.mooren@auxiliumadviesgroep.nl

Prijzen

Auxilium leden: € 250   Niet-leden: € 300

Incompany

Deze cursus over het verplichte thema leent zich uitermate goed als incompany. Wilt u deze cursus incompany afnemen?
De incompany prijs bedraagt voor een groep van maximaal 16 deelnemers: 
€ 1.500 voor leden van Auxilium en € 2.000 voor niet leden. De prijs is exclusief reiskosten van de docent en btw. Grotere groepen in overleg en tegen een meerprijs. 

Leerdoelen

Na afloop van de cursus bent u in staat om:
  • De belangrijkste elementen van jaarverslaggeving bij dreigende discontinuïteit te herkennen
  • Begrotingen voor uw cliënten op te stellen
  • Uw cliënten in hoofdlijnen te informeren over de WHOA 
- Minder

Programma

In deze cursus worden de volgende onderwerpen besproken:
 
1. De aanpak van een samenstellingsdossier met daarbij extra aandacht voor de vastlegging van de significante aangelegenheden als gevolg van corona.

2. Welke gevolgen corona heeft voor de vastlegging van de planning (bedrijfsbeschrijving), de werkzaamheden en de afronding.

3. Jaarverslaggeving bij dreigende discontinuïteit. Hoe gaat u hiermee om en welke gevolgen heeft dit voor de toelichting bij de jaarrekening en uw samenstellingsverklaring?

4. Uitleg over de verwerking van corona gerelateerde onderwerpen in de jaarrekening, met speciale aandacht voor:
  • De verwerking van de overheidsmaatregelen (NOW, TVL enz)
  • De negatieve deelneming
  • Dividenduitkeringen en gevolgen voor wettelijke reserve deelneming
  • Voorraden (incourantie)
  • De corona voorziening
  • De corona reserve
  • Verwerking van verliezen; latenties of niet
5. Het opstellen van prognoses. In 2021 maken veel ondernemers gebruik van de mogelijkheden tot uitstel van betaling van belastingen of worden er additionele financieringen aangetrokken. Hierbij vervullen prognoses een belangrijke rol. Wij behandelen de prognoses resulterend in een samenstellingsverklaring. U krijgt niet alleen uitleg over de aanpak, maar u ontvangt ook documentatie voor uw dossier, zoals een werkprogramma, opdrachtbevestiging en een model voor uw prognose.

6. De WHOA (Wet Homologatie Onderhands Akkoord), die is ingegaan op 1 januari 2021 biedt de mogelijkheid om zonder instemming van alle schuldeisers toch een akkoord te bereiken op een schuldregeling. We bespreken met u de belangrijkste elementen van deze nieuwe Wet.

7. We besteden aandacht aan de publieke managementletter (Perspectief na Corona) die de NBA heeft opgesteld voor kabinet en MKB-ondernemers.
 
Er is ook ruimte voor uw eigen inbreng.


Let op deze cursus wordt indien mogelijk fysiek verzorgd en leent zich daarom uitermate goed als incompanycursus. U kunt ook losse onderdelen van de cursus als webinar volgen, klik hier voor de mogelijkheden. 
- Minder
  • Inschrijfformulier

    Registratie is niet verplicht om te kunnen inschrijven voor een cursus.

    Cursusgegevens

    Verplicht thema NBA 2021 Continuïteit - samenstelpraktijk

    Datum & locatie

    Kantoorgegevens

    Gegevens cursist(en)

    Geslacht
    Abonnee bij
    Rendement/Fiscaal up to Date/BelastingBelangen?
    Leden van Belastingbelangen ontvangen een korting op cursussen van Auxilium die door mr. Hans Zwagemaker worden verzorgd.
    Aangesloten bij een
    Beroepsgroep?

    Direct registreren?

    U kunt uw aanmelding ook direct omzetten in een registratie bij Auxilium. Zo hoeft u voortaan niet opnieuw uw gegevens in te vullen.

    Voer hiernaast tweemaal het door u gewenste wachtwoord in. Uw e-mailadres is dan voortaan uw gebruikersnaam.

    Uiteraard behandelen we uw gegevens vertrouwelijk en gebruiken we ze zonder uw toestemming nergens anders voor dan voor de aangegeven functionaliteit.

    Overige opmerkingen en eventuele dieetwensen


    U bent vergeten uw E-mailadres in te vullen.

    U bent vergeten uw telefoonnummer in te vullen of het ingevulde telefoonnummer bestaat niet uit 10 cijfers. Het telefoonnummer mag geen spaties of streepjes bevatten alleen cijfers.

    U ontvangt na inschrijving een bevestiging

    We verzenden een ontvangstbevestiging zodra uw cursusaanvraag is ontvangen. Uiterlijk 10 werkdagen voor de cursus ontvangt u van ons bericht over de praktische zaken rondom de cursus.

Incompany

Deze cursus is ook incompany beschikbaar. U kunt dit aangeven op het inschrijfformulier. Klik hier voor meer informatie over incompany cursussen.

› Alle cursussen en trainingen

Gerelateerde cursussen