Ontslag, reorganisatie en financieren in tijden van corona

bijzondere omstandigheden vragen om extra aandacht

  • NBA: 3
  • RB Fiscaal: 3
  • Financieren, Juridisch
  • Voor (assistent) accountants
  • 11.00 tot 14.45 uurinclusief lunch
  • Vanaf € 250
  • Data en locaties

    Datum

    Plaats & Locatie

    07-10-2020

    Akersloot, Van der Valk

    26-10-2020

    Leusden, Auxilium trainingszaal

Onze personeels- en financieringsadviseurs hebben de afgelopen maanden veel ondernemers bijgestaan in deze bizarre tijden. Vanuit hun expertise en ervaring vertellen zij u welke reorganisatie- en ontslagmogelijkheden er arbeidsrechtelijk zijn en wat de rechten en plichten van werknemers en werkgevers zijn. En wat als er liquiditeitsproblemen zijn of een faillissement dreigt? Welke financieringsmogelijkheden zijn er er waar moet u op letten?

Docent(en)

Ilon Hemmelder

Ilon Hemmelderadviseur | docent

personeelsadviseur | verzuimmanager , met als expertise:

  • personeelsmanagement
  • arbeidsrecht
  • sociaal zekerheidsrecht
  • arbeidsomstandigheden
  • verzuimmanagement
  • cao recht

"Met passie en gedrevenheid arbeidsrecht mogen uitoefenen is het mooiste wat er is!  Of het nou gaat om het opbouwen van een personeelsdossier bij disfunctioneren, het vereenvoudigen van complexe ontslagdossiers, voorbereiding voor ontbindingen bij de Kantonrechter of het begeleiden van de arbeidsongeschikte werknemer, alle trajecten worden met evenveel passie en gedrevenheid door mij opgepakt. Samen met de cliënt kijken wat de mogelijkheden zijn, daar geniet ik van.  Ik wil graag samen met de opdrachtgever het proces volgen om het beste uit zijn of haar personeelsbeleid te halen. Dit kan door het opmaken van een bij de organisatie passende arbeidsovereenkomst of een handboek arbeidsvoorwaarden maar ook functieprofielen en beoordelingsformulieren kan ik opstellen. In mijn werk draait het om creativiteit binnen de rechtelijke grenzen. Het is niet wat er niet kan, maar juist wat er wél kan. Een praktische insteek in begrijpelijke taal. Een fijne band opbouwen met mijn opdrachtgevers is daarom essentieel voor mij".

Ilon is adviseur arbeidsrecht en sociale zekerheid  en treedt op als verzuimmanager bij Auxilium verzuimabonnementen. Het verzuimabonnement is beschikbaar voor Auxilium leden en klanten van deze leden. Ilon is sinds juli 2016 werkzaam bij Auxilium en bekend in de (MKB) accountancy branche. Ilon is haar carrière gestart als leidinggevende in de horeca en via een aantal grote organisaties het personeelsvak in gerold. Met een afgeronde leergang Arbeidsrecht op de VU, begeleidt zij ondernemers bij arbeidsrechtelijke- en sociaalrechtelijke vraagstukken.
 
Specialismen
Arbeidsrecht, waaronder individueel en collectief ontslagrecht, werkingssfeer onderzoeken en cao toepassingen, reorganisaties, (handboek) arbeidsvoorwaarden, arbeidsongeschiktheid en re-integratie, medezeggenschapsrecht, sociaal zekerheidsrecht maar ook personele aangelegenheden als begeleiding van beoordelingsgesprekken, gesprekken met werknemer, opstellen van beoordelingssystematiek en functieprofielen.

Wilt u weten wat Ilon voor u kan betekenen? Klik hier.

hemmelder@auxiliumadviesgroep.nl
mr. Renske Meij

mr. Renske Meijadviseur | docent

jurist, met als expertise:

  • ontslag
  • contractenrecht
  • arbeidsrecht
  • mediation

“Als bedrijfsjurist voor een grote uitzendonderneming heb ik jarenlang veel ervaring opgedaan in het arbeidsrecht en het contractenrecht. Na een opleiding tot mediator heb ik vervolgens vijf jaar als interim jurist voor diverse opdrachtgevers en als mediator gewerkt. De menselijke kant in mijn werk boeit mij het meest. De uitdaging zit voor mij in het geven van een gedegen advies waar mijn klant praktisch goed mee uit de voeten kan. Ik denk graag mee, het liefst al in een vroeg stadium, om waar mogelijk problemen te voorkomen. Of als iets al fout is gegaan, help ik graag mee aan de beste oplossing. Ontzorgen, daar gaat het om. “   

Renske Meij maakt sinds januari 2020 deel uit van het team van Auxilium Juridisch. Renske werkt niet op woensdag. 

meij@auxiliumadviesgroep.nl
Remco van den Akker

Remco van den Akkeradviseur | docent

financieringsspecialist, met als expertise:

  • financieren
  • bijzonder beheer
  • management informatie systemen
  • bedrijfsovername

"Ik heb bijna 20 ervaring binnen de bancaire sector. Ik hield mij vooral bezig met het adviseren van MKB-ondernemingen en het begeleiden van financieringstrajecten. Daarnaast heb ik veel ervaring met ondernemers in financieel zwaar weer: Bijzonder Beheer. Ik ben daarbij altijd op zoek gegaan naar gezamenlijke oplossingen om het bedrijf weer gezond te maken. Samen met de accountant en de klant werken naar het beste resultaat. Dit waren soms intensieve trajecten maar met persoonlijke betrokkenheid en energie kwamen we tot mooie en positieve uitkomsten." 
 
Remco is sinds 1 januari 2020 als coach en financieringsspecialist betrokken bij de Auxilium Financieringsdesk. Naast begeleiding van trajecten en sparren met accountants en ondernemers kan Remco adviseren op het gebied van bijzonder beheer, bedrijfsovername en management informatie systemen.
 

akker@auxiliumadviesgroep.nl
Marco Kastelein

Marco Kasteleinadviseur | docent

bedrijfsadviseur, met als expertise:

  • financieren
  • bijzonder beheer
  • bedrijfsovername

 “Je komt op een punt in je leven dat je denkt: wat vind ik nou écht leuk? Voor mij is dat het brede onderwerp financieren. Waar liggen de knelpunten, waar liggen kansen? Het gesprek aangaan met ondernemers, dát is iets wat ik heel graag doe.”

Marco is als bedrijfsadviseur verbonden aan de Auxilium Financieringsdesk. Hij heeft aan beide kanten van de tafel gezeten: zowel in de rol van bankier als in de rol van bedrijfsadviseur. Dat maakt hem een prima bruggenbouwer tussen de ondernemer, de accountant en de bank.

Nader kennismaken met Marco? Klik hier.

kastelein@auxiliumadviesgroep.nl

Prijzen

Auxilium leden: € 250   Niet-leden: € 295

Aansluitend aan deze cursus organiseren we de cursus NOW and more. Wilt u ook inschrijven voor deze cursus? Dan ontvangt u € 50 korting. Leden betalen voor het volledige PE programma van 7 uur € 465. Niet leden betalen € 555. 
 

Programma

De NOW regeling geeft even ‘lucht’ voor veel ondernemers, maar verdergaande maatregelen bij veel bedrijven zijn nodig. Het is belangrijk om uw klant hier op te attenderen, zeker als er personeel bij betrokken is! In deze cursus helpen wij u bij het maken van strategische keuzes over personeel in moeilijke tijden. Welke mogelijkheden zijn er om te kunnen reorganiseren of personeel te ontslaan, onder meer via het UWV of de kantonrechter, ook in relatie tot een aangevraagde NOW? Wat zijn de (on)mogelijkheden voor ontslag bij een NOW aanvraag en welke consequenties c.q. risico’s zijn er bij het aangaan van een vaststellingsovereenkomst.

Daarnaast wordt stilgestaan bij oproepkrachten (in het kader van de WAB verplichtingen) en zieke werknemers. 

Afgelopen maanden heeft uw ondernemer tijd gekocht met een aantal uitstel regelingen. Echter neemt de druk weer toe bij uw klant. Vanuit de overheid en banken zijn diverse mogelijkheden geboden om uw klant, tijdelijk, uitstel te geven op hun betalingsverplichtingen. Maar uitstel is geen afstel Het nieuwe normaal komst steeds dichterbij en uw klant heeft de kampen met liquiditeitsdruk of u verziet dat de klant in moeilijkheden gaat komen. Wij nemen u mee in de diverse mogelijkheden om een extra financiering op te halen en uw slagingskansen. En wat als uw klant verder afglijdt? Zijn er andere mogelijkheden en waar moet u en uw ondernemer opletten als een faillissement dreigt.
- Minder
  • Inschrijfformulier

    Registratie is niet verplicht om te kunnen inschrijven voor een cursus.

    Cursusgegevens

    Ontslag, reorganisatie en financieren in tijden van corona

    Datum & locatie

    Kantoorgegevens

    Gegevens cursist(en)

    Geslacht
    Abonnee bij
    Rendement/Fiscaal up to Date/BelastingBelangen?
    Leden van Belastingbelangen ontvangen een korting op cursussen van Auxilium die door mr. Hans Zwagemaker worden verzorgd.
    Aangesloten bij een
    Beroepsgroep?

    Direct registreren?

    U kunt uw aanmelding ook direct omzetten in een registratie bij Auxilium. Zo hoeft u voortaan niet opnieuw uw gegevens in te vullen.

    Voer hiernaast tweemaal het door u gewenste wachtwoord in. Uw e-mailadres is dan voortaan uw gebruikersnaam.

    Uiteraard behandelen we uw gegevens vertrouwelijk en gebruiken we ze zonder uw toestemming nergens anders voor dan voor de aangegeven functionaliteit.

    Overige opmerkingen en eventuele dieetwensen


    U bent vergeten uw E-mailadres in te vullen.

    U bent vergeten uw telefoonnummer in te vullen of het ingevulde telefoonnummer bestaat niet uit 10 cijfers. Het telefoonnummer mag geen spaties of streepjes bevatten alleen cijfers.

    U ontvangt na inschrijving een bevestiging

    We verzenden een ontvangstbevestiging zodra uw cursusaanvraag is ontvangen. Uiterlijk 10 werkdagen voor de cursus ontvangt u van ons bericht over de praktische zaken rondom de cursus.